Grădiniță
Abordarea holistică este ingredientul care se regăseşte în structura pedagogică la nivel preşcolar.
Educaţia nu este privită ca un drum unic, definit aprioric, pe care un copil trebuie să păşească, ci ca o oază a descoperirii dorinţei de a afla, de a învăţa, de a se cunoaşte pe sine şi pe ceilalţi.
Cooperare mai mult decât competiţie; transdisciplinaritate şi pluri/ interdisciplinaritate, în detrimentul fragmentării cunoaşterii; respect faţă de mediu, câştigat prin cunoaşterea profunda a acestuia şi prin interacţiune directă;
Învățarea nu este o simplă reacție de răspuns la niște stimuli, ci un proces de integrare, ,,o aventură a cunoaşterii” în care copilul este provocat să participe, întâlnind probleme şi situaţii de învăţare menite să-l determine să le analizeze, să le examineze, descoperind soluţii plauzibile.
În învăţământul preşcolar Domeniile experienţiale transced graniţele dintre discipline şi se concretizează în domeniul socio-emoţional, domeniul psihomotric, domeniul, limbajului şi domeniul cognitiv.
Învăţarea este structurată pe teme mari, generoase, care se ancorează atât pe orizontală, cât şi pe verticală.
Temele „Cine sunt eu?”, „Eu şi familia mea” (de la familia restrânsă la familia extinsă) , „Casa mea” (cu trecere spre alte tipuri de locuinţe, de la cele clasice la locuinţele din Africa şi zonele polare ), Planetele etc. toate îşi propun sondarea unor realităţi imediate sau mai îndepărtate, prin intermediul matematicii, artelor (modelaj, pictură, origami, drama, film etc.), literaturii, ştiinţelor etc.
Jocurile în aer liber şi „cercetarea mediului exterior” sunt felii importante din timpul zilnic petrecut la gradiniţă.
Pe durata unei teme ne exersăm motricitatea şi ne dezvoltăm vederea în spaţiu construind tridimensoinal, şi, totodată, gătim frecvent, interacţionând cu diferite ingrediente şi respecând reţetele.
Fiecare temă se concretizează într-un proiect, care implică, de regulă, o micro-cercetare sau o investigare sistematică a unui subiect care prezintă interes pentru copii.
Învăţarea bazată pe proiect presupune colectarea de informaţii, prelucrarea şi sintetizarea acestora, interpretarea şi reflecţia personală, cooperarea în realizarea sarcinilor.